Filteren en focus

Al die prikkels altijd!

Wanneer je hoogsensitief bent, komt er vaak heel veel binnen aan geluiden, beelden, geuren en soms zelfs gevoelens van andere mensen. Het is dan van groot belang om dat te filteren. Anders word je overspoeld door al die informatie, en kun je daar erg vermoeid en overprikkeld door raken. Er zijn makkelijke manieren om te leren je aandacht te focussen op wat echt van belang is voor je.

Oprukkende bomen bij een pad

Door de bomen het bos niet meer zien (of het pad zelf!)

Heb jij dat ook, dat je aandacht als het ware wijd verspreid is?  Je neemt dan zoveel mogelijk waar, je let heel erg op en alles wat er te zien is en te horen, merk jij op. Voor het geval dat het nodig is.

Snelweg - wat een drukte

Wanneer ik bijvoorbeeld op de snelweg rijd met de auto, is er ontzettend veel dat binnen kan komen: al die auto's op mijn eigen baan en op de andere banen, de enorme vrachtwagens op de invoegstrook, de reclameborden langs de weg, de verkeersborden boven de weg (inclusief de mededeling dat Rijkswaterstaat mij een heel prettig Nieuwjaar wenst!), wat er voor mij en achter mij op de weg gebeurt, bewegingen op de viaducten boven de weg, een stoplicht aan het eind van de afrit die op rood springt. En ga zo maar door.

Zie je het voor je? Misschien heb je al een manier gevonden om hiermee om te gaan. Want als je op dit alles let, is het wel om gek van te worden – alsof het allemaal tegelijkertijd op je af komt! Vooral als je in een klein autootje zit op de meest rechtse baan, en er komt een enorme vrachtwagen op de oprit aan, en je weet niet zeker of je moet afremmen om hem erop te laten, of gas geven zodat hij achter jou kan invoegen.

Wat moet je allemaal van jezelf?

Op een goeie dag had ik een cliënt voor een coachsessie vanwege problemen op haar werk. Ze was hoogsensitief, het was altijd erg druk, er kwamen veel vragen op haar af, en toen we dat wat uitgediept hadden samen, zei ze iets dat me trof: ”Ik moet iets met alles”. Maar dat kon niet, het was teveel. Dus stelden we dat uitgangspunt ter discussie.

Moet dat? Moet je echt iets met alles dat op je afkomt? Het bleek dat ze kon kiezen: dit wel, dat niet. En dat het acceptabel was voor haar leidinggevende, en werkbaar voor haar zelf om op deze manier haar werk te doen.

Dit was echt een eyeopener voor haar, maar ook voor mij. Hierdoor heb ik gemerkt dat focus, concentratie op datgene dat belangrijk is, ontzettend helpt om minder vermoeid te raken en overvoerd door alle prikkels en indrukken die steeds op je af komen. Doordat je niet “iets met alles” hoeft, kun je dus ontspannen op de snelweg zitten. Ik kan kiezen wat ik aan indrukken binnen laat komen: datgene dat nodig is voor mij om veilig te kunnen rijden, en aan te komen op de plek waar ik wezen wil. Dus alle overige informatie (dat stoplicht aan het eind van een afrit die ik niet neem, wat er aan de andere kant van de snelweg gebeurt, de reclameborden langs de weg) flitst voorbij, maar flitst net zo snel weer weg. Het komt niet meer binnen, omdat ik er niks mee hoef.

Oplossingen

Als je op deze manier naar je bezigheden kijkt, is je aandacht veel gerichter, minder wijd verspreid. En dat kost minder energie, en geeft veel minder spanning. Want de spanning ontstaat doordat je iets denkt te moeten of iets probeert te doen dat helemaal niet kan!

Het lijkt misschien een enorme open deur, en ik ken ook mensen die dit focussen en filteren heel gemakkelijk vinden. "Dan kijk je er toch gewoon niet naar?", zeggen ze dan. Of: "Dan denk je er toch gewoon niet meer over na?". Maar dat is juist zo lastig vaak voor hoogsensitieve mensen - we zijn nu eenmaal vaak bezig (als overlevingsmechanisme, maar ook gewoon omdat ons brein nu eenmaal zo werkt), om alles in de gaten te houden voor het geval dat ... (vul maar iets in).

Dus leren je aandacht alleen te richten op dat wat NU belangrijk is, is een dagelijkse oefening voor ons.

Een goede manier om hiermee bezig te zijn, is meditatie. Of noem het een aandachtsoefening: op een stoel zitten, en alleen maar je voetzolen voelen. Je aandacht richten op hoe je voetzolen aanvoelen.

Dit kun je ook heel goed tijdens een wandeling doen: bij elke stap voelen hoe de grond onder je voeten voelt, en hoe je schoenen voelen van binnen. Je aandacht versmalt zich als het ware. Je zult merken dat je gedachten met je aan de loop willen, dat je denkt dat je iets heel raars aan het doen bent, enzovoort.

Ook andere oefeningen, zoals uit de mindfulness, kunnen heel goed helpen.

Een goeie oefening

Let de komende tijd  maar eens op, en oefen met het volgende:

Steeds als je met iets bezig bent, check je even waar je aandacht zit. Bij dat wat je doet, of ergens anders? Zit je ergens over na te denken dat niets te maken heeft met wat je doet? Of ben je al aan het plannen voor iets van volgende week? Haal je aandacht terug bij wat je doet. Ook al is dat strijken, afwassen, saaie tekst typen, wat dan ook.

Merk steeds op wat er bij je gebeurt, en wat het met je doet. Zet in je verbeelding een soort vergiet ofzo om je heen, dat alleen dingen doorlaat die voor jou op dit moment nodig zijn om op te merken. De rest blijft erbuiten.

Hulp nodig?

Vind jFoto Wilma Smithe dit lastig, en wil je er graag hulp bij?

Vraag dan een gratis adviesgesprek met Wilma aan.

 

 

 

Add new comment

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • Each email address will be obfuscated in a human readable fashion or, if JavaScript is enabled, replaced with a spam resistent clickable link. Email addresses will get the default web form unless specified. If replacement text (a persons name) is required a webform is also required. Separate each part with the "|" pipe symbol. Replace spaces in names with "_".
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.