Een kadootje voor jezelf

Vrije tijd

Met de drukke feestdagen van december kan het lastig zijn om tijd voor jezelf te nemen. Zou het niet heerlijk zijn om regelmatig vrije ruimte te hebben voor jezelf? Hieronder kun je lezen hoe je dat voor elkaar krijgt. Want in die vrije ruimte vind je rust en inspiratie, en contact met jezelf.

Wanneer dit niet lukt, raak je (vooral als je hoogsensitief bent) je energie kwijt. Veel HSP’s zitten met hun aandacht hoofdzakelijk bij de omgeving. Daar kun je helemaal op leeg lopen, je vraagt je dan vertwijfeld af: “wanneer kom ik nou eens aan de beurt?”.
Hoe werkt dit nou?

Hoogsensitieve antennes

Ieder mens heeft antennes, voelsprieten:  om in te schatten of de omgeving veilig is, of iets eetbaar is bijvoorbeeld, of een nieuwe kennis betrouwbaar is, of iemand iets van je wil. Dat is een evolutionair gegeven, dat we delen met dieren. Heel handig, zou je denken.

Klopt – maar bij hoogsensitieve mensen kan dit te sterk afgesteld zijn. We zijn dan alleen  maar bezig met die antennes uitgestoken houden, opletten wat er allemaal gebeurt om ons heen, en vooral wat de omgeving van ons nodig heeft.
Dat is toch niet erg, denk je dan, het kan zelfs heel handig zijn. Maar toch …

Jezelf als laatste zetten

Het gevolg van altijd maar opletten of iemand in je omgeving iets van jou nodig heeft, of op wat er allemaal gebeurt om je heen, is dat je jezelf op de laatste plaats zet. Je hebt geen aandacht voor wat er in jou gebeurt.

Een voorbeeld: de hele dag kan ik bezig zijn met dingetjes regelen voor m’n moeder (in de rol van mantelzorger), voor m’n bedrijf, nog even dit doen, snel nog even dat. En tussendoor kan ik best wel even die paar boodschapjes doen, de was afhalen en opruimen, afwassen na de lunch. Voor ik het weet is het avond, komt mijn man thuis van zijn werk, eten koken, samen eten, nog even wat werken, wat lezen voor de cursus die ik volg.

Voel je ‘m aankomen? Bedtijd, en geen moment even stil geweest, rust genomen, aandacht bij mezelf gehad.

Echt niet erg, voor een dag ofzo. Maar elke dag, steeds weer, dat is voor niemand goed. In mijn coachpraktijk hoor ik dit heel vaak, dat mensen helemaal ‘op’ zijn, precies door dit fenomeen.

Geen energie meer

Zo raakt je energie helemaal op. Ken je dat? ’s Avonds moe op de bank, geen zin meer om gezonde keuzes te maken dus je gaat wat snoepen, en dat mooie boek dat je voor de lol wilde lezen, kan je niet boeien. Je partner vraagt je iets waar je nu helemaal niet over na kunt denken dus je reageert wat kribbig.

Wat is er nou eigenlijk aan de hand?

Doordat je je voelsprieten steeds maar naar buiten steekt en op alle indrukken die je opdoet, probeert te reageren, raak je helemaal vol van binnen. Al die indrukken en al die gedachten die je erover hebt en alles wat je er graag mee wilt doen. Zelfs als je het uit liefde en empathie doet, zelfs als je het leuk vindt wat je doet, je zit van binnen helemaal vol.

Moe, kribbig, overprikkeld

Veel HSP’s gebruiken het woord ‘overprikkeld’ maar daar krijg ik altijd een beetje de kriebels van (hihi, daar raak ik dus overprikkeld van). Het voelt voor mij vooral als ‘heel vol zitten’ en dan is er geen ruimte voor MIJ meer.

Ken je dat gevoel?
Hoe voelt het voor jou als je teveel indrukken hebt opgedaan, teveel gepraat hebt aangehoord, al die mensen die je gezien hebt, teveel op pad geweest en dat drukke verkeer of die drukke treinen?
Wat voor woorden geef jij aan dat gevoel?

“Hoe kan ik dit nou voorkomen?”, hoor ik je denken. Ja, gewoon minder doen. Simpel, zou je denken. Is het echt zo eenvoudig?

Kiezen voor vrije ruimte

Uiteindelijk – echt een open deur hoor, dit! – is het je eigen keuze wat je met je tijd en je energie doet.
Ja, je werkt, oké, dat is een gegeven (neem ik gemakshalve maar even aan). Je zult naar je werk moeten reizen (neem ik ook maar aan) en weer naar huis aan het eind van de dag. Je hebt boodschappen nodig, het huishouden moet gedaan worden, eventuele kinderen verzorgd enzovoort.

Toch is er best wel tijd om tussendoor even stil te staan, niks te doen, of iets te doen dat jij voor jezelf heel graag wilt en wat verder geen echt ‘nut’ heeft voor iemand anders.

HOE je dat doet, heeft te maken met je antennes anders afstellen. Maar eerst is het interessant om te kijken wat het je kan geven om hier andere keuzes in te gaan maken.

De moeite waard

Wat levert het je nou op om tijd voor jezelf te maken?  In elk geval zul je merken dat je meer rust hebt in je hoofd, dat je de dingen beter op een rijtje krijgt, dat je gemakkelijker kan inslapen ’s avonds. Het geeft je meer inspiratie en maakt je innerlijk krachtiger. Je kunt beter voelen wat jouw verlangens en behoeften zijn. Wie weet kom je er zelfs achter wat jouw passie is! In elk geval krijg je meer contact met jezelf en kun je veel beter voor jezelf kiezen.

Dit is precies wat er ontbreekt wanneer je die hoogsensitieve antennes altijd maar naar buiten richt, en dan ben je terug bij die overprikkeling, vermoeidheid, dat korte lontje, enzovoort.

Je zult er wel wat voor moeten oefenen.

Hoe doe je dit?

Waar het in de basis over gaat, is dat je heel anders met jezelf omgaat. Dit proces gaat in een aantal stappen. De oefening waarin ik dat beschrijf, kun je hieronder downloaden.

Om hier echte stappen in te zetten, vraag je een gratis gesprek aan.

Oefeningen: 

Add new comment

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • Each email address will be obfuscated in a human readable fashion or, if JavaScript is enabled, replaced with a spam resistent clickable link. Email addresses will get the default web form unless specified. If replacement text (a persons name) is required a webform is also required. Separate each part with the "|" pipe symbol. Replace spaces in names with "_".
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.