wsmith's blog

Aandacht

Vanochtend onder de douche met meer aandacht erbij geweest – bij de geur van de zeep, de waterdruppels op mijn huid, de zwaarte van mijn natte haar. En ondertussen gedachten gehoord in mijn hoofd over hoe saai het leven wordt als je alles (of zoveel mogelijk) op automatische piloot doet.

Ik ken iemand die het fijn vindt om dingen op de automatische piloot te doen. Dan hoeft-ie niet na te denken, zegt hij. Dat betekent dat hij veel dingen steeds op dezelfde manier doet. En dat is prima, voor hem in elk geval.

Rennen, slenteren, of in een rolstoel

Vele wegen naar Rome (of waar je ook terecht wilt komen)

Hoe ga jij je levenspad? Iedereen heeft zo zijn of haar eigen manier, en het kan veel inzicht geven als je eens kijkt hoe jij het doet. Inzicht in de beslissingen die je neemt of hebt genomen over hoe je door het leven gaat, kan je meer grip geven op jouw leven, zodat je ook bewuster je pad kunt gaan. Hieronder vind je een leuke oefening om daarmee aan de slag te gaan, voor duidelijkere keuzes.

De wijze spreekt ...

Luister!

"Je leven hoeft niet groots en meeslepend te zijn,
Om betekenisvol te zijn"

Kiezen voor wat jij wilt en kunt

Boimen en water

Innerlijke rust

Dat klinkt vast mooi: kiezen voor wat jij wilt en kunt.

Als je hoogsensitief bent, kan dat lastig zijn, om de juiste keuzes te maken in wat je binnen laat komen, en in wat je daarmee doet.

Filteren en focus

Al die prikkels altijd!

Wanneer je hoogsensitief bent, komt er vaak heel veel binnen aan geluiden, beelden, geuren en soms zelfs gevoelens van andere mensen. Het is dan van groot belang om dat te filteren. Anders word je overspoeld door al die informatie, en kun je daar erg vermoeid en overprikkeld door raken. Er zijn makkelijke manieren om te leren je aandacht te focussen op wat echt van belang is voor je.

Wees eens even stil …

Ik las een blog op de site van het Tijdschrift voor Positieve Psychologie over stilte, en waarom het zo goed voor je is. Kennelijk heeft onderzoek aangetoond dat stilte goed is voor je hersenen, omdat ze ervan “bijkomen”, kunnen resetten als het ware. Stilte geeft rust, in je hoofd en in je lijf. En je kunt weer eens beter luisteren naar wat er in jezelf is, in plaats van steeds maar met je aandacht naar alles in je omgeving te gaan.
Dat herken je vast wel, dat je na drukke dagen de behoefte hebt om naar buiten te gaan, het bos in of de polder.

Een oefening voor 's avonds

Inleiding (vantevoren lezen en voorbereiden)

Deze oefening kun je overdag uitproberen op een rustig moment. Als je bang bent om in slaap te vallen tijdens de oefening, zet dan een wekker voor een goed tijdstip voor jou om weer wakker te worden.
Het is het beste om dit voor het eerst te oefenen op een moment dat je niet moe bent, en je aandacht erbij kunt houden, zodat je al weet wat je kunt verwachten wanneer je in bed ligt.

De oefening begint ermee dat je je goed voorbereidt op het slapen gaan.

Een kadootje voor jezelf

Vrije tijd

Met de drukke feestdagen van december kan het lastig zijn om tijd voor jezelf te nemen. Zou het niet heerlijk zijn om regelmatig vrije ruimte te hebben voor jezelf? Hieronder kun je lezen hoe je dat voor elkaar krijgt. Want in die vrije ruimte vind je rust en inspiratie, en contact met jezelf.

Dit wil ik ZO graag!

Ook al wil je het graag, het kan toch eng zijn …

Je bent er eigenlijk klaar voor, je wilt het heel graag – en toch kun je het ook heel lang tegenhouden. Dat ene ding wat je zo graag wilt veranderen in je leven, maar wat je te eng vindt. Want er zijn zoveel heel valide en rationele redenen om het niet te doen. Om te blijven zitten waar je zit (“en verroer je niet, houd je adem in maar stik niet” – ons liedje vroeger bij verstoppertje spelen).

Pingpongen

In het ongebreidelde hoofd van een gemiddelde HSP is er voortdurend een soort pingpongwedstrijd bezig, die je onder controle probeert te houden. Hieronder laat ik je een manier zien om het wat rustiger te krijgen van binnen, en er niet meer aan mee te doen. Dan heb je energie vrij voor leukere dingen!

Pages

Subscribe to RSS - wsmith's blog