We hebben het vaak over de lasten van het hoogsensitief zijn, en wat je daaraan kunt doen. Maar wat zijn eigenlijk de in het oog springende kwaliteiten van hoogsensitieve mensen? Zomaar een greep uit wat ik zoal hoor en zie bij mijn hoogsensitieve cliënten: gevoelig voor sfeer, oog voor details, feeling voor subtiele signalen van mensen, grote opmerkzaamheid en zorgvuldigheid.
Bed and breakfast
Dit zijn kwaliteiten die in veel omstandigheden ontzettend handig kunnen zijn. Denk maar aan een beheerder van een restaurant of bed&breakfast, of een trainer met een groep zeer uiteenlopende mensen, of een interieurarchitect. Want de meeste mensen voelen zich prettiger in een goed ingerichte omgeving, waar met alles rekening is gehouden, op een zorgvuldige en creatieve manier: de lichtinval, het geluid (ook als er honderd mensen zitten te dineren en praten), de kleuren en geuren, de looprichting, enzovoort.
Uiteraard kunnen deze specifieke kwaliteiten ook valkuilen hebben – dat je (te ver) erin doorslaat, te lang bezig blijft met zoeken naar dat ene juiste vaasje op die prachtige tafel, of precies de juiste woorden voor dat blog.
Vanzelfsprekend, toch?
Herken jij jezelf in deze kwaliteiten? Vind je ze misschien vanzelfsprekend, dat je probeert de boel gezellig te maken, mooi ingericht in bij elkaar passende kleuren en stijlen?
Een andere die veel voorkomt, is het aanvoelen van de uitstraling van mensen, “weten” wanneer ze niet zo lekker in hun vel zitten en dan bijna onbewust en ongemerkt proberen ze wat op te vrolijken. Doe jij dat ook vaak? Misschien vind je dit wel vanzelfsprekend, en denk je: “dat doet toch iedereen?”.
“Jij doet in onze vereniging (ik was toen voorzitter van een vrouwenvereniging op spirituele basis) iets, ik weet niet wat, maar daardoor blijft het harmonieus”. Een enorme eye-opener voor mij, toen een goede vriendin dat tegen me zei! Ik wist zelf ook niet wat ik deed, maar ben het gaan observeren en analyseren. En toen bleek, dat ik onbewust in de gaten heb wanneer de harmonie verdwijnt. Ik zeg dan iets, of ik vraag iemand iets, zodat het weer harmonieuzer wordt.
Heel mooi, op zich. De sfeer blijft goed, en niemand voelt zich ondergesneeuwd of onprettig.
Toch bleek op den duur dat mijn hang naar harmonie ervoor zorgde dat conflicten en verschillen van mening niet boven tafel kwamen, en dus altijd onder het kleed geveegd werden. Tot de bulten zo groot werden, dat we erover struikelden, bij wijze van spreken.
Harmonie is niet altijd wat nodig is.
En zo heeft iedereen kwaliteiten die heel nuttig en prettig zijn. De truc is juist om ieders kwaliteiten zo goed mogelijk te benutten. Bijvoorbeeld mijn feeling voor harmonie, en mijn ongemerkt aanvoelen wanneer er iets nodig is om de harmonie in stand te houden.
Voor het boven tafel krijgen en aangaan van onderhuidse conflicten, op een positieve manier, zodat er een goed antwoord op gegeven kan worden, is dan iemand anders nodig dan ik! Of ik zou het kunnen leren, als ik vind dat het nodig is. Kunnen omgaan met conflicten is best handig, natuurlijk.
Welke kwaliteiten zie jij in jezelf?
Als je het lastig vindt ze te benoemen, kun je hier kijken voor een lijst met kwaliteiten die veel voorkomen. Vind je daar niet de juiste term in, maar wel iets dat in de buurt komt, probeer dan vanuit dat woord een term te vinden die wel aansluit bij wat jij ervaart.
Doe de test als volgt:
Streep elk woord aan waarin jij jezelf (min of meer) herkent.
Geef dan een cijfer tussen 1 en 5 aan elke kwaliteit: 1 staat voor “een klein beetje”, of “soms”, 5 staat voor: “helemaal, altijd, 100% herkenbaar”.
Als je het werkelijk niet weet, vraag dan eens aan mensen die jou goed kennen, en die eerlijk willen zijn, wat ze bij jou herkennen van deze lijst.
En zeg je dan meteen: “ja, maar dat is toch vanzelfsprekend, dat doet toch iedereen!”, dikke kans dat je je kernkwaliteit te pakken hebt. Want dan gaat het over iets dat voor jou vanzelfsprekend is, maar voor heel veel mensen totaal niet. Dan mag je het een 10 geven, want deze springt er echt uit.
Het zal ook iets zijn dat jou ergert als iemand het niet doet, dat je dan niet kunt begrijpen dat iemand het niet doet, of niet ziet.
Waar kom jij bij uit? Schrijf het op, en schrijf dan ook over wanneer je die kwaliteit(en) doet, hoe je het doet, hoe je omgeving reageert, wat je er zelf bij voelt en ervaart (emotioneel, lichamelijk, je gedachten en overwegingen, je aannames en waarden). In het blog over de valkuilen, allergieën en uitdagingen per kwaliteit kun je nog wat meer leren over jezelf, en hoe jij in elkaar zit.